Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θωρηκτό Ποτέμκιν του Sergei M. Eisenstein (5/2)

Γεννημένος στη Ρίγα το 1898, ο Σεργκέι Μιχαϊλοβιτς Αϊζενστάιν ήταν μόλις 26 ετών όταν γύρισε την πρώτη του ταινία Απεργία. Γιος ενός αρχιτέκτονα γερμανοεβραϊκής καταγωγής, ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του, σπουδάζοντας πολιτικός μηχανικός στο Πολυτεχνείο της Πετρούπολης. Κατά την επανάσταση υπηρέτησε στην Πολιτοφυλακή, ενώ κατά τον εμφύλιο πόλεμο πήρε μέρος σε μάχες ως στρατιώτης του Κόκκινου Στρατού όπου εργάστηκε και ως ντεκορατέρ σε προπαγανδιστικές θεατρικές παραστάσεις. Αποστρατευόμενος γίνεται καλλιτεχνικός διευθυντής σε τσίρκο και στο πλαίσιο του Πρόλετκουλτ ( Κίνημα για την Προλεταριακή Κουλτούρα), σκηνοθετεί, το 1921, το πρώτο του θεατρικό έργο. Το 1923, ο Μαγιακόφσκι δημοσιεύει στο περιοδικό του το πρώτο βασικό κείμενο του Αϊζενστάιν για το «μοντάζ των εντυπώσεων» που το ονομάζει «ιδεολογικό μοντάζ», για να το αντιδιαστείλει από το «αφηγηματικό» του κινηματογραφικού του δασκάλου Γκρίφιθ.

Στη δεύτερη ταινία του Το θωρηκτό Ποτέμκιν (1925), η θεωρία του βρίσκει μια τόσο λεπτή και τέλεια εφαρμογή που θα ήταν αδύνατον να αφαιρεθεί ή να συντομευθεί έστω και ένα πλάνο χωρίς να προκληθεί ανεπανόρθωτη ζημιά. Και εδώ, όπως και στην Απεργία, καταργείται ο «εξατομικευμένος ήρωας» και αντικαθίσταται από τον «ήρωα-μάζα» που στην προκειμένη περίπτωση χωρίζεται σε δύο ομάδες: εκείνη των επαναστατημένων ναυτών του θωρηκτού και τον εξεγερμένο λαό της Οδησσού. Θωρηκτό και Οδησσός αποτελούν τους δύο πόλους της ταινίας, οι οποίοι μετατρέπονται από τον Αϊζενστάιν από απλά αντικείμενα σε ζωντανά σύμβολα: Καΐκια και θωρηκτό συγκροτούν μια αντίθεση, όχι μορφική αλλά βαθύτατα ψυχολογική - ο αδύναμος σφίγγεται πλάι στο δυνατό. Τραγική αποκορύφωση της φόρτισης που δημιουργούν τα αντικείμενα-σύμβολα είναι η σφαγή στα σκαλιά της Οδησσού, η οποία είναι η πιο περίφημη σεκάνς στην ιστορία του σινεμά. Το παράδοξο είναι ότι η ταινία γυρίστηκε κατά παραγγελία της σοβιετικής κυβέρνησης για τον εορτασμό της 20ής επετείου της Επανάστασης του 1905. Πρόκειται επομένως για ταινία «επαναστατικής προπαγάνδας». Παρόλα αυτά είναι αξιοθαύμαστο το πώς ο Αϊζενστάιν κατάφερε να δημιουργήσει ένα αξεπέραστο αριστούργημα ομόφωνης αποδοχής. Όταν γι’αυτήν την ταινία έχουν γραφτεί τόμοι και τόμοι, όταν αυτή η ταινία αποτελεί το αιώνιο θέμα συζητήσεων όλων των κινηματογραφικών λεσχών του κόσμου από τότε που γυρίστηκε μέχρι σήμερα, όταν οι ιστορικοί του κινηματογράφου στη σύσκεψη που έγινε το 1958 στις Βρυξέλλες την ανακήρυξαν ως «τη μεγαλύτερη ταινία από δημιουργίας κινηματογράφου» κι όταν διατηρεί την ίδια θέση μέχρι πρόσφατα, δε γίνεται παρά η δημοσιογραφική κριτική να περιοριστεί σε μια απλή σύσταση: μη χάσετε αυτό το ανεπανάληπτο αριστούργημα!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΝΕΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Δεκαετία 70-Η απαρχή του ΝΕΚ Σαν απαρχή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου (ΝΕΚ), τοποθετείται τυπικά (αν και με κάποια ασάφεια) το 1970, με την έκδοση της «Αναπάραστασης» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και τη συμμετοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η βασική διαφοροποίηση του ΝΕΚ απο την μέχρι τότε παραγωγή στην Ελλάδα, είναι η δημιουργία ταινιών όχι για εμπορική κατανάλωση, αλλά με βασικό κριτήριο την καλλιτεχνική αξία, με φιλοσοφικούς/πολιτικούς προβληματισμούς, με χρήση νέων τεχνικών στη κινηματογράφηση, με θεματολογία αντλουμενή απο την ελληνική πραγματικότητα και την πρόσφατη ιστορία της χώρας. Το 1974, με την πτώση της δικτατορίας, η ρήξη ανάμεσα εμπορικού κινηματογράφου από τη μια και ανεξάρτητου από την άλλη σε όλα τα επίπεδα (ιδεολογικό, αισθητικό και συνθηκών παραγωγής) είναι οριστική. Η μεταπολίτευση φέρνει μια αναγέννηση όλων των δημιουργικών δυνάμεων του κινηματογράφου. Η μεγάλη παραγωγή της δεκαετίας του 60, δεν πρόκειται να επαναληφ

Κινηματογράφος & Προπαγάνδα

Ο κινηματογράφος, όπως και κάθε μορφή τέχνης, έχει χρησιμοποιηθεί ως μέσο προπαγάνδας ιδεών, προτύπων ζωής και πολιτικών καθεστώτων. Στον κινηματογράφο μάλιστα το φαινόμενο αυτό πήρε πολύ μεγάλες διαστάσεις αφού λόγω της μαζικής απήχησης που έχει ως μέσο (ιδιαίτερα πριν εμφανιστεί η τηλεόραση) και της δύναμης του συνδυασμού εικόνας-ήχου μπορεί να επηρεάσει την κοινή γνώμη και να την κατευθύνει. Προπαγάνδα (η) ους.[ Κινηματογράφος και ναζιστική προπαγάνδα Ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος μετέτρεψε τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο σε μία προπαγανδιστική μηχανή. Οι επιτάξεις των κτιριακών εγκαταστάσεων για στρατιωτικούς σκοπούς και η κατάταξη στις ένοπλες δυνάμεις μεγάλου μέρους του έμψυχου υλικού, επηρέασαν βαθιά τη λειτουργία της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Αυτή την περίοδο το ντοκιμαντέρ γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη καθώς οι ανάγκες της προπαγάνδας βρίσκουν σε αυτό ,το ιδανικό φερέφωνο . Η Εθνικοσοσιαλιστική πολιτιστική πολιτική δεν ήταν πουθενά πιο

Underground του Emir Kusturica

   'Ενα υπόγειο ιδιότυπο.Πρακτικά κατεβαίνουμε τα σκαλιά των καταφυγίων σε εμπόλεμη περίοδο. Συμβολικά αγγίζει το υπόγειο του υποσυνείδητου. Όπου συχνά κατεβαίνει ο Μάρκος. Παρτιζάνος στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο,πολιτικώς και διανοούμενος στη κομμουνιστική Γιουγκοσλαβία αργότερα.Έμπορος όπλων ,με μια λέξη καιροσκόπος. Στη βόλτα του αυτή, στο κελάρι εκτός από τις τύψεις και ενοχές παρέα έχει και την γυναίκα του. Κατεβαίνουν στο κελάρι να συναντήσουν τον μαύρο (μπλανκι). Παρτιζάνος και αυτός, συμπολεμιστής του Μάρκου στον πόλεμο και πρώην εραστής της Ιζαμπέλας γυναίκας του Μάρκου. Ο μαύρος Μπλανκί έχει σκοτωθεί στον πόλεμο. Κεντρικός ήρωας  της ταινίας,σύμβολο επαναστάτη, άνθρωπος ασυμβίβαστος και καθαρός.  Θυμίζει στον Μάρκο και την Ιζαμπέλα την καθαρότητα εκείνων των χρόνων που πλέον έχει χαθεί στα αδιέξοδα της διαπλοκής και της εξουσίας. Οι νεκροί του πολέμου ζουν και αναβιώνουν όχι στα αγάλματα και στις ιστορικές, ηρωικές ταινίες μα στην ουσία στο υπόγειο στο κελάρι. Σε έναν