Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Προβολή 4/2/2017



Ένα βράδυ σε ένα μπαρ ένας φίλος μιλάει στον σκηνοθέτη, Ari Folman, για ένα επαναλαμβανόμενο όνειρό του στο οποίο τον άντρα τον κυνηγάνε 26 άγρια σκυλιά. Το όνειρο συνδεδεμένο με την εισβολή του Ισραηλινού στρατού στο Λίβανο το 1982. Ο Folman συνειδητοποιεί ότι δεν έχει καμία ανάμνηση της θητείας του στο Λίβανο εκείνη την περίοδο όταν ήταν μόλις 19 χρονών. Έτσι ξεκινάει η προσπάθεια του να ενώσει τα κομμάτια της ιστορίας μιλώντας με παλιούς του φίλους που πολέμησαν παρέα. Παράλληλα ο Folman μιλάει και σε ένα φίλο του ψυχολόγο ο οποίος λειτουργεί ως ηθική πυξίδα στην πορεία του σκηνοθέτη να βρει τις χαμένες του αναμνήσεις και ίσως ακόμα τη λύτρωση.
Η ταινία άκρως προσωπική καθώς και πολιτική καταργεί τα όρια μεταξύ ντοκιμαντέρ και animation. Ο Folman αποτυπώνει αναμνήσεις, παραισθήσεις, παρόν και παρελθόν μέσω της δομής ενός κανονικού ντοκιμαντέρ με εικόνες ζωγραφισμένες στο χέρι επί 4 μήνες. Με περιορισμένο budget αλλά εμμονή για λεπτομέρεια και λίγους συνεργάτες δίνει με το δικό του τρόπο τα γεγονότα. Το Waltz with Bashir προσπαθεί να δώσει τη σφαγή χιλιάδων πολίτων αυτή τη φορά από την μεριά των Ισραηλινών που υπηρέτησαν. Οι Παλαιστίνιοι είναι ανώνυμοι, θύματα γεμάτα πόνο, δεν μιλάνε-μόνο κλαίνε και οδύρονται, συχνά τους βλέπουμε να γίνονται κομμάτια από τις εκρήξεις ή ως πτώματα στην άκρη του δρόμου. Επίσης όμως βλέπουμε την σύγχυση, την αγωνία, την ανθρωποποίηση των Ισραηλινών στρατιωτών αλλά και των πιο γερασμένων πλέον εαυτών τους. Οι θηριωδίες που πραγματοποιήθηκαν άλλωστε κατά τη διάρκεια του πολέμου είναι και ο λόγος των καταπιεσμένων αναμνήσεων του σκηνοθέτη.
Για τα πραγματικά πλάνα στο τέλος της ταινίας ο σκηνοθέτης σχολιάζει: «Δεν ήθελα ο θεατής να βγει από τη αίθουσα και να νομίζει ότι ήταν απλά μια καλή αντιπολεμική ταινία με καλό σχέδιο και μουσική. Ήθελα να το ξεκαθαρίσω ότι η σφαγή έγινε – περισσότεροι από 3000 άνθρωποι σφαγιάστηκαν κυρίως παιδιά, γυναίκες, ηλικιωμένοι.» 

Ιστορικά: Η εισβολή είχε αφορμή την απόπειρα δολοφονίας του ισραηλινού πρέσβη στις Η.Π.Α Σλόμο Αργκόβ από την εξτρεμιστική παλαιστινιακή οργάνωση του Αμπού Νιντάλ, η πραγματική όμως αιτία υπήρξε η εκκαθάριση των βάσεων της Ο.Α.Π που βρίσκονταν στο έδαφος του Λιβάνου. Ο ισραηλινός στρατός εισέβαλε στο Λίβανο στις 7 Ιουνίου 1982. Στη σύρραξη ενεπλάκησαν και δυνάμεις της Συρίας η οποία είχε αναλάβει την προστασία του Λιβάνου και η αμερικανική κυβέρνηση ενθάρρυνε και εξόπλιζε την ισραηλινή επίθεση. Μετά από σκληρότατες μάχες και μεγάλης έντασης αντίσταση, μαχόμενο εναντίον των λιβανέζικων δυνάμεων, των παλαιστίνιων προσφύγων και των συριακών ενισχύσεων, το Ισραήλ κατέλαβε το νότιο Λίβανο.

Φιλμογραφία (ως σκηνοθέτης)
Sha'anan Si (1991, short documentary, with Ori Sivan)
Saint Clara (1996, with Ori Sivan)
Made in Israel (2001)
Waltz with Bashir (2008)
The Congress (2013)
Anne Frank (TBA)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΝΕΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Δεκαετία 70-Η απαρχή του ΝΕΚ Σαν απαρχή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου (ΝΕΚ), τοποθετείται τυπικά (αν και με κάποια ασάφεια) το 1970, με την έκδοση της «Αναπάραστασης» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και τη συμμετοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η βασική διαφοροποίηση του ΝΕΚ απο την μέχρι τότε παραγωγή στην Ελλάδα, είναι η δημιουργία ταινιών όχι για εμπορική κατανάλωση, αλλά με βασικό κριτήριο την καλλιτεχνική αξία, με φιλοσοφικούς/πολιτικούς προβληματισμούς, με χρήση νέων τεχνικών στη κινηματογράφηση, με θεματολογία αντλουμενή απο την ελληνική πραγματικότητα και την πρόσφατη ιστορία της χώρας. Το 1974, με την πτώση της δικτατορίας, η ρήξη ανάμεσα εμπορικού κινηματογράφου από τη μια και ανεξάρτητου από την άλλη σε όλα τα επίπεδα (ιδεολογικό, αισθητικό και συνθηκών παραγωγής) είναι οριστική. Η μεταπολίτευση φέρνει μια αναγέννηση όλων των δημιουργικών δυνάμεων του κινηματογράφου. Η μεγάλη παραγωγή της δεκαετίας του 60, δεν πρόκειται να επαναληφ...

επικοινωνία

ηλεκτρονική διεύθυνση: kinimatografiko.pofpp(παπάκι)gmail.com discord: https://discord.gg/mSYqYWRVty fb: facebook.com/groups/kt.pofpp Οι συναντήσεις της ομάδας γίνονται στο στέκι των ΠΟΦΠΠ στην Ηρώων Πολυτεχνείου 58 ( βλέπε χάρτη)

Μουσική & Κινηματογράφος

«Μουσική και Κινηματογράφος: σχέση ρυθμού & δομής» Εισαγωγή Το βιβλίο «Μουσική και Κινηματογράφος – σχέση ρυθμού και δομής» αποτελεί επέκταση της εργασίας για την εκδήλωση του Κινηματογραφικού Τμήματος (ΚΤ) των Πολιτιστικών Ομάδων Πανεπιστημίου Πατρών (ΠΟΦΠΠ) που έγινε με την μορφή παρουσίασης των βασικών χαρακτηριστικών, τεχνικών, φιλοσοφιών γύρω από την κινηματογραφική μουσική. Το πνεύμα της ομάδας του ΚΤ δεν περιορίστηκε στην δημιουργία ενός άλλου βιβλίου, δοκιμίου, μπροσούρας πάνω στο ζήτημα της μουσικής στον κινηματογράφο. Αν και η βιβλιογραφία για το συγκεκριμένο ζήτημα είναι μικρή (τόσο ξενόγλωσση όσο και ελληνική), η πραγματική ανάγκη που δημιουργήθηκε ήταν η καταγραφή της έρευνας των συμπερασμάτων από τις εμπειρίες των μελών της ομάδας (κινηματογραφικές και μουσικές) ώστε μελλοντικές έρευνες, αναζητήσεις, μελέτες και γενικότερα αναζητήσεις των φίλων του κινηματογράφου, των καλλιτεχνών που κινούνται στον χώρο αυτό (ερασιτέχνες και επαγγελματίες), απλών θεατών να διευκολύνον...