Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πυροβολείστε τον πιανίστα - François Truffaut



Το “Tirez Sur le Pianiste” (ελληνικός τίτλος: “Πυροβολείστε τον Πιανίστα”), είναι η δεύτερη ταινία του Φρανσουά Τρυφώ. Βγήκε στις αίθουσες ένα χρόνο μετά την μεγάλη επιτυχία του “400 Χτυπήματα” διχάζοντας τόσο τους κριτικούς όσο και το κοινό που περίμεναν μια ανάλογη θεματολογία με αυτή της πρώτης του ταινίας. Αντιθέτως το “Tirez Sur le Pianiste” είναι στην βάση του μια μαύρη κωμωδία noir, μπολιάζοντας στοιχεία από τις κλασσικές αμερικανικές ταινίες εγκλήματος και μυστηρίου με την επαναστατικότητα και την ρεαλιστικότατα της ακόμα φρέσκιας τότε nouvelle vague.
Το σενάριο, βασισμένο στη νουβέλα του David Goodis, γραμμένο με ίσες ποσότητες χιούμορ, κυνικότητας και ρομαντισμού είναι τοποθετημένο καθαρά σε ένα φανταστικό Παρίσι το οποίο τριγυρίζουν εγκληματίες, femme fatale και χτυπημένοι από τη μοίρα μουσικοί. Πρωταγωνιστής είναι ο Charlie Kohler (Charles Aznavour) που παίζει πιάνο για να βγάζει τα προς το ζην σε ένα φτηνιάρικο μουσικό κλαμπ του Παρισιού, χωρίς να του πολυαρέσει και χωρίς να έχει συγκεκριμένες φιλοδοξίες για το μέλλον του. Τη ζωή του θα ταράξει ο αδερφός του που στην προσπάθεια του να ξεφύγει από δυο γκάνγκστερ, τον εμπλέκει σε ένα κυνηγητό αναγκάζοντας τον να θέσει έτσι τη ζωή του σε κίνηση. Ταυτόχρονα ερωτεύεται τη νεαρή σερβιτόρα που δουλεύει μαζί του στο κλαμπ και μαζί προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την αυξανόμενη χαοτικότητα και παραδοξότητα της ζωής τους.
Παρότι οι ήρωες του και οι καταστάσεις είναι καθαρά κινηματογραφικές (ο Τρυφώ το επισημαίνει μεγαλοφυέστατα αυτό μέσα στην ίδια την ταινία), πίσω από όλες αυτές τις υπερβολές κρύβονται χαρακτήρες αληθινοί που αν και διψάνε να βρουν την ευτυχία και τον έρωτα, φαίνονται εγκλωβισμένοι και – μοιραία - παραδομένοι στην σκληρότητα, την αναισθησία και τον παραλογισμό του κόσμου. Ο Τρυφώ επιλέγει να απομυθοποιήσει πλήρως την εικόνα των γκάνγκστερ δείχνοντας τους σαν χαζούς, ατζαμήδες, αστείους τυπάκους. Αντίθετα τονίζει πάρα πολύ την σχέση του πρωταγωνιστή με τα αδέρφια του και κυρίως τον έρωτα που γεννιέται και ζει με τη σερβιτόρα, έρωτας παράδοξος και οξύμωρος αλλά αληθινός, σχεδόν αταίριαστος με το κλίμα της ταινίας. Το τραγικό φινάλε είναι η επιτομή της κυνικότητας της ταινίας. Δίνει όμως ένα πάρα πολύ δυνατό μήνυμα. Η τελευταία εικόνα του Charlie να παίζει στο κλαμπ, ανέκφραστος, σκλαβωμένος για την διασκέδαση των άλλων έχει στόχο τόσο το κοινό, όσο και τον ίδιο τον δημιουργό και την αντιμετώπιση που έχει απέναντι στην τέχνη του.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΝΕΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Δεκαετία 70-Η απαρχή του ΝΕΚ Σαν απαρχή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου (ΝΕΚ), τοποθετείται τυπικά (αν και με κάποια ασάφεια) το 1970, με την έκδοση της «Αναπάραστασης» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και τη συμμετοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η βασική διαφοροποίηση του ΝΕΚ απο την μέχρι τότε παραγωγή στην Ελλάδα, είναι η δημιουργία ταινιών όχι για εμπορική κατανάλωση, αλλά με βασικό κριτήριο την καλλιτεχνική αξία, με φιλοσοφικούς/πολιτικούς προβληματισμούς, με χρήση νέων τεχνικών στη κινηματογράφηση, με θεματολογία αντλουμενή απο την ελληνική πραγματικότητα και την πρόσφατη ιστορία της χώρας. Το 1974, με την πτώση της δικτατορίας, η ρήξη ανάμεσα εμπορικού κινηματογράφου από τη μια και ανεξάρτητου από την άλλη σε όλα τα επίπεδα (ιδεολογικό, αισθητικό και συνθηκών παραγωγής) είναι οριστική. Η μεταπολίτευση φέρνει μια αναγέννηση όλων των δημιουργικών δυνάμεων του κινηματογράφου. Η μεγάλη παραγωγή της δεκαετίας του 60, δεν πρόκειται να επαναληφ

Κινηματογράφος & Προπαγάνδα

Ο κινηματογράφος, όπως και κάθε μορφή τέχνης, έχει χρησιμοποιηθεί ως μέσο προπαγάνδας ιδεών, προτύπων ζωής και πολιτικών καθεστώτων. Στον κινηματογράφο μάλιστα το φαινόμενο αυτό πήρε πολύ μεγάλες διαστάσεις αφού λόγω της μαζικής απήχησης που έχει ως μέσο (ιδιαίτερα πριν εμφανιστεί η τηλεόραση) και της δύναμης του συνδυασμού εικόνας-ήχου μπορεί να επηρεάσει την κοινή γνώμη και να την κατευθύνει. Προπαγάνδα (η) ους.[ Κινηματογράφος και ναζιστική προπαγάνδα Ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος μετέτρεψε τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο σε μία προπαγανδιστική μηχανή. Οι επιτάξεις των κτιριακών εγκαταστάσεων για στρατιωτικούς σκοπούς και η κατάταξη στις ένοπλες δυνάμεις μεγάλου μέρους του έμψυχου υλικού, επηρέασαν βαθιά τη λειτουργία της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Αυτή την περίοδο το ντοκιμαντέρ γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη καθώς οι ανάγκες της προπαγάνδας βρίσκουν σε αυτό ,το ιδανικό φερέφωνο . Η Εθνικοσοσιαλιστική πολιτιστική πολιτική δεν ήταν πουθενά πιο

Underground του Emir Kusturica

   'Ενα υπόγειο ιδιότυπο.Πρακτικά κατεβαίνουμε τα σκαλιά των καταφυγίων σε εμπόλεμη περίοδο. Συμβολικά αγγίζει το υπόγειο του υποσυνείδητου. Όπου συχνά κατεβαίνει ο Μάρκος. Παρτιζάνος στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο,πολιτικώς και διανοούμενος στη κομμουνιστική Γιουγκοσλαβία αργότερα.Έμπορος όπλων ,με μια λέξη καιροσκόπος. Στη βόλτα του αυτή, στο κελάρι εκτός από τις τύψεις και ενοχές παρέα έχει και την γυναίκα του. Κατεβαίνουν στο κελάρι να συναντήσουν τον μαύρο (μπλανκι). Παρτιζάνος και αυτός, συμπολεμιστής του Μάρκου στον πόλεμο και πρώην εραστής της Ιζαμπέλας γυναίκας του Μάρκου. Ο μαύρος Μπλανκί έχει σκοτωθεί στον πόλεμο. Κεντρικός ήρωας  της ταινίας,σύμβολο επαναστάτη, άνθρωπος ασυμβίβαστος και καθαρός.  Θυμίζει στον Μάρκο και την Ιζαμπέλα την καθαρότητα εκείνων των χρόνων που πλέον έχει χαθεί στα αδιέξοδα της διαπλοκής και της εξουσίας. Οι νεκροί του πολέμου ζουν και αναβιώνουν όχι στα αγάλματα και στις ιστορικές, ηρωικές ταινίες μα στην ουσία στο υπόγειο στο κελάρι. Σε έναν