Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Do the right thing - Spike Lee



Είναι η πιο ζεστή μέρα του καλοκαιριού. Σε μια «μαύρη» φτωχογειτονιά του Brooklyn, μαζί με την αύξηση της θερμοκρασίας, τα πνεύματα οξύνονται, οι εντάσεις ανεβαίνουν, η πίεση συσσωρεύεται και η έκρηξη φαντάζει αναπόφευκτη. Από την μια μεριά οι οικογένειες των μαύρων, κάτοικοι εδώ και χρόνια της περιοχής που νιώθουν ότι δικαιωματικά τους ανήκει και από την άλλη ο ιταλό-αμερικάνος Sal (Danny Aiello), μοναδικός λευκός και κάτοχος της πιτσαρίας της περιοχής για την οποία περηφανεύεται ότι έχει μεγαλώσει γενεές μαύρων. Το ιδιόρρυθμο κολάζ συμπληρώνει μια ήσυχη οικογένεια Κορεατών, κάτοχοι σούπερ-μάρκετ και η αστυνομία που παρακολουθεί την κατάσταση πάντα όμως σε απόσταση ασφαλείας. Σκηνικό τυπικό χιλιάδων γειτονιών στην Αμερική. Αυτό ακριβώς το σκηνικό διαλέγει ο αφρο-αμερικάνος Spike Lee για το DO THE RIGHT THING, την τρίτη του ταινία, που διαπραγματεύεται ένα από τα μεγάλα προβλήματα της Αμερικής, τον ρατσισμό.
Αντί όμως να καταφύγει στην ευκολία της στερεότυπης απεικόνισης καταστάσεων και χαρακτήρων, ο Lee πετυχαίνει το φαινομενικά ακατόρθωτο, απεικονίζοντας το θέμα σφαιρικά και ρεαλιστικά χειριζόμενος με μαεστρία τόσο το σενάριο όσο και τους ολοζώντανους χαρακτήρες του. Σκιαγραφεί χαρακτήρες αληθινούς με θετικά και αρνητικά στοιχεία, με αξίες και ελαττώματα χωρίς ο ίδιος να κάνει διακρίσεις. Δεν είναι η ταινία στην οποία όλοι οι νεαροί μαύροι έχουν σαν όνειρο να γίνουν ραπερ ή είναι νταβατζήδες ή εγκληματίες. Ούτε όμως είναι η ταινία με την κλασσική απεικόνιση του λευκού σαν ρατσιστή και επιτυχημένου. Είναι αληθινοί άνθρωποι, σε μια αληθινή γειτονιά. Κάτω από την αναγκαιότητα της συνύπαρξης (σε συνθήκες ανέχειας), όλοι καλούνται να πάρουν επιλογές να διαλέξουν τρόπο συμπεριφοράς. Και αυτή είναι η μεγάλη επιτυχία της ταινίας. Ο Lee δεν γίνεται διδακτικός ούτε δημαγωγεί το κοινό του. Παρά το χρώμα του δεν υποστηρίζει καμία πλευρά τονίζει τα καλά και τα λάθη και των δύο. Στο συγκλονιστικό φινάλε, η έκρηξη βίας δρα σαν παραδειγματισμός. Οι καταστάσεις ξεπερνούν τους ίδιους τους ανθρώπους και αυτό είναι το δυστυχές.
Με ένα θέμα τόσο πολυσχιδές και ευαίσθητο, ο Lee με οξυδέρκεια και σοβαρότητα καταφέρνει να φτιάξει μια ταινία που είναι τόσο επικίνδυνη όσο και το μήνυμα της. Διάλεξε το σωστό. Ίσως για αυτό αποφασίζει να την τελειώσει με δύο αποφθέγματα δυο μεγάλων προσωπικοτήτων της μαύρης κοινότητας. Ένα από τον Malcom X και ένα από τον Martin Luther King καλώντας μας εμάς, το κοινό να κρίνει και να διαλέξει.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΝΕΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Δεκαετία 70-Η απαρχή του ΝΕΚ Σαν απαρχή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου (ΝΕΚ), τοποθετείται τυπικά (αν και με κάποια ασάφεια) το 1970, με την έκδοση της «Αναπάραστασης» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου και τη συμμετοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η βασική διαφοροποίηση του ΝΕΚ απο την μέχρι τότε παραγωγή στην Ελλάδα, είναι η δημιουργία ταινιών όχι για εμπορική κατανάλωση, αλλά με βασικό κριτήριο την καλλιτεχνική αξία, με φιλοσοφικούς/πολιτικούς προβληματισμούς, με χρήση νέων τεχνικών στη κινηματογράφηση, με θεματολογία αντλουμενή απο την ελληνική πραγματικότητα και την πρόσφατη ιστορία της χώρας. Το 1974, με την πτώση της δικτατορίας, η ρήξη ανάμεσα εμπορικού κινηματογράφου από τη μια και ανεξάρτητου από την άλλη σε όλα τα επίπεδα (ιδεολογικό, αισθητικό και συνθηκών παραγωγής) είναι οριστική. Η μεταπολίτευση φέρνει μια αναγέννηση όλων των δημιουργικών δυνάμεων του κινηματογράφου. Η μεγάλη παραγωγή της δεκαετίας του 60, δεν πρόκειται να επαναληφ

Κινηματογράφος & Προπαγάνδα

Ο κινηματογράφος, όπως και κάθε μορφή τέχνης, έχει χρησιμοποιηθεί ως μέσο προπαγάνδας ιδεών, προτύπων ζωής και πολιτικών καθεστώτων. Στον κινηματογράφο μάλιστα το φαινόμενο αυτό πήρε πολύ μεγάλες διαστάσεις αφού λόγω της μαζικής απήχησης που έχει ως μέσο (ιδιαίτερα πριν εμφανιστεί η τηλεόραση) και της δύναμης του συνδυασμού εικόνας-ήχου μπορεί να επηρεάσει την κοινή γνώμη και να την κατευθύνει. Προπαγάνδα (η) ους.[ Κινηματογράφος και ναζιστική προπαγάνδα Ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος μετέτρεψε τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο σε μία προπαγανδιστική μηχανή. Οι επιτάξεις των κτιριακών εγκαταστάσεων για στρατιωτικούς σκοπούς και η κατάταξη στις ένοπλες δυνάμεις μεγάλου μέρους του έμψυχου υλικού, επηρέασαν βαθιά τη λειτουργία της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Αυτή την περίοδο το ντοκιμαντέρ γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη καθώς οι ανάγκες της προπαγάνδας βρίσκουν σε αυτό ,το ιδανικό φερέφωνο . Η Εθνικοσοσιαλιστική πολιτιστική πολιτική δεν ήταν πουθενά πιο

Underground του Emir Kusturica

   'Ενα υπόγειο ιδιότυπο.Πρακτικά κατεβαίνουμε τα σκαλιά των καταφυγίων σε εμπόλεμη περίοδο. Συμβολικά αγγίζει το υπόγειο του υποσυνείδητου. Όπου συχνά κατεβαίνει ο Μάρκος. Παρτιζάνος στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο,πολιτικώς και διανοούμενος στη κομμουνιστική Γιουγκοσλαβία αργότερα.Έμπορος όπλων ,με μια λέξη καιροσκόπος. Στη βόλτα του αυτή, στο κελάρι εκτός από τις τύψεις και ενοχές παρέα έχει και την γυναίκα του. Κατεβαίνουν στο κελάρι να συναντήσουν τον μαύρο (μπλανκι). Παρτιζάνος και αυτός, συμπολεμιστής του Μάρκου στον πόλεμο και πρώην εραστής της Ιζαμπέλας γυναίκας του Μάρκου. Ο μαύρος Μπλανκί έχει σκοτωθεί στον πόλεμο. Κεντρικός ήρωας  της ταινίας,σύμβολο επαναστάτη, άνθρωπος ασυμβίβαστος και καθαρός.  Θυμίζει στον Μάρκο και την Ιζαμπέλα την καθαρότητα εκείνων των χρόνων που πλέον έχει χαθεί στα αδιέξοδα της διαπλοκής και της εξουσίας. Οι νεκροί του πολέμου ζουν και αναβιώνουν όχι στα αγάλματα και στις ιστορικές, ηρωικές ταινίες μα στην ουσία στο υπόγειο στο κελάρι. Σε έναν