Από αυτήν την Κυριακή ξεκινάμε το αφιέρωμα στον Ιταλικό κινηματογράφο με το Bicycle Thieves του Vittorio De Sica.
Στην μεταπολεμική Ρώμη, σε μια αλάνα, ένα τσούρμο ανέργων με αγωνία περιμένει να ακούσει ένα καλό νέο από το γραφείο εύρεσης εργασίας. Η τύχη χαμογελά στον Αντόνιο Ρίτσι, ο οποίος επιλέχθηκε να εργαστεί ως αφισοκολλητής. Η δουλειά όμως απαιτεί ποδήλατο και ο Ρίτσι το έχει δώσει ενέχυρο. Έτσι η οικογένεια πουλάει τα σεντόνια της προκειμένου να αποκτηθεί το ποδήλατο. Την ώρα όμως που ανεβασμένος στη σκάλα του κολλά ευτυχισμένος μια αφίσα, του κλέβουν το ποδήλατο. Τότε ξεκινά την οδύσσεια του στις φτωχογειτονιές της Ρώμης προκειμένου να εντοπίσει τον κλέφτη και να πάρει πίσω το πολύτιμο ποδήλατο του. Σύντροφος στην περιπέτεια του, ο δεκάχρονος γιος του, ο Μπρούνο.
Το τόσο απλό όσο και διαχρονικό σενάριο της ταινίας βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο του Λουίτζι Μπαρτολίνι. Το "Κλέφτης Ποδηλάτων" αποτελεί έναν ορισμό του ιταλικού νεορεαλισμού και μαζί ένα από τα κορυφαία σημεία του. Στο επίκεντρο ο άνθρωπος της εργατικής τάξης και οι όροι διαβίωσης μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Τα στούντιο εγκαταλείπονται και οι χαρακτήρες απεικονίζονται στο καθημερινό τους περιβάλλον, πρωταγωνιστές οι απλοί άνθρωποι με ερμηνείες βγαλμένες απ'τη ζωή και όχι οι επαγγελματίες ηθοποιοί. Ένας από αυτούς ο πρωταγωνιστής μας, Λαμπέρτο Ματζοράνι, που ήταν τότε ένας φτωχός εργάτης εργοστασίου.
Μέσα από τα συντρίμμια του πολέμου ο Ντε Σίκα σκηνοθετεί υποδειγματικά μια ταινία αριστούργημα για τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Κέρδισε το Ειδικό βραβείο Οσκαρ για καλύτερη ξένη ταινία επτά χρόνια πριν καθιερωθεί αυτή η κατηγορία. Στα λόγια του Όρσον Γουέλς «Ο Ντε Σίκα κατάφερε κάτι αδιανόητο, εξαφάνισε την κάμερα!». Μια ουμανιστική κριτική στην διαλυμένη κοινωνία της εποχής, αλλά και στον εμπορικό κινηματογράφο των μεγάλων παραγωγών. Μια ταινία που συγκίνησε πολλούς και αγαπήθηκε όσο λίγες.
Στην μεταπολεμική Ρώμη, σε μια αλάνα, ένα τσούρμο ανέργων με αγωνία περιμένει να ακούσει ένα καλό νέο από το γραφείο εύρεσης εργασίας. Η τύχη χαμογελά στον Αντόνιο Ρίτσι, ο οποίος επιλέχθηκε να εργαστεί ως αφισοκολλητής. Η δουλειά όμως απαιτεί ποδήλατο και ο Ρίτσι το έχει δώσει ενέχυρο. Έτσι η οικογένεια πουλάει τα σεντόνια της προκειμένου να αποκτηθεί το ποδήλατο. Την ώρα όμως που ανεβασμένος στη σκάλα του κολλά ευτυχισμένος μια αφίσα, του κλέβουν το ποδήλατο. Τότε ξεκινά την οδύσσεια του στις φτωχογειτονιές της Ρώμης προκειμένου να εντοπίσει τον κλέφτη και να πάρει πίσω το πολύτιμο ποδήλατο του. Σύντροφος στην περιπέτεια του, ο δεκάχρονος γιος του, ο Μπρούνο.
Το τόσο απλό όσο και διαχρονικό σενάριο της ταινίας βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο του Λουίτζι Μπαρτολίνι. Το "Κλέφτης Ποδηλάτων" αποτελεί έναν ορισμό του ιταλικού νεορεαλισμού και μαζί ένα από τα κορυφαία σημεία του. Στο επίκεντρο ο άνθρωπος της εργατικής τάξης και οι όροι διαβίωσης μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Τα στούντιο εγκαταλείπονται και οι χαρακτήρες απεικονίζονται στο καθημερινό τους περιβάλλον, πρωταγωνιστές οι απλοί άνθρωποι με ερμηνείες βγαλμένες απ'τη ζωή και όχι οι επαγγελματίες ηθοποιοί. Ένας από αυτούς ο πρωταγωνιστής μας, Λαμπέρτο Ματζοράνι, που ήταν τότε ένας φτωχός εργάτης εργοστασίου.
Μέσα από τα συντρίμμια του πολέμου ο Ντε Σίκα σκηνοθετεί υποδειγματικά μια ταινία αριστούργημα για τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Κέρδισε το Ειδικό βραβείο Οσκαρ για καλύτερη ξένη ταινία επτά χρόνια πριν καθιερωθεί αυτή η κατηγορία. Στα λόγια του Όρσον Γουέλς «Ο Ντε Σίκα κατάφερε κάτι αδιανόητο, εξαφάνισε την κάμερα!». Μια ουμανιστική κριτική στην διαλυμένη κοινωνία της εποχής, αλλά και στον εμπορικό κινηματογράφο των μεγάλων παραγωγών. Μια ταινία που συγκίνησε πολλούς και αγαπήθηκε όσο λίγες.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου